Thursday, November 10, 2011

Jawapan untuk internship

tiba2 pulak nak cerita pasal praktikal training dalam entry ni kan!
haha.. actually ada kawan2 contact and tanya pasal praktikal training..
jadi untuk menyenangkan mereka, aku rasa better update dalam blog..
nah amek ko! baca sampai abis.. haha ;p

aku ni takde la hebat sangat dalam benda2 ni,
yela aku pon baru dapat tempat kan..
tapi apa yang aku nak syor kan untuk junior2ku,
silalah rajinkan diri untuk apply tempat2 best dengan syarat kelayakkan anda la kan.

kalau ikut pengalaman aku,
aku registerkan diri under job street.. ni atas nasihat lecturers and my seniors.
bukan sahaja berguna untuk for my practical but also for my future nanti..
kat dalam jobstreet.com tu macam2 keje ada!
senang pulak tu.. tiap2 hari dapat emel pasal keje kosong or intership in your inbox!
pastu kalau nak apply just klik je apply button nanti job street sendiri akan tolong hantar resume kita yang dah ada dalam akaun kita kat tempat kita nak tu..
hehe, semuanya dihujung jari je!

macam aku, aku lebih minat dalam audit.
aku just nak dapat chartered je, after dah dapat aku nak jadi apa jadi lah!
haha.. tak kisah la chartered dari MIA ke, ACCA ke, MICPA ke, as long as chartered accountant is concerned and qualified, i will try my best! insyaAllah ;)





however, kat dalam job street ni, bila kita dapat interview dari mana2 syarikat. YOU MUST READ THE PROCEDURES FIRST!
jangan jadi macam aku, gatai punya tangan nak apply mercedes-benz Sdn Bhd tiba2 dapat short listed for interview untuk internship, tiba2 aku tak pegi! haa.. kan tak pasai kena ceramah free dengan orang job street, nyaris kena black list kot ;(

overall, Alhamdulillah Allah murahkan rezeki aku..
5 tempat praktikal aku apply, dan lima2 tempat tersebut memberi feedback positive..
bukan susah pon, just emelkan resume je..
antara tempat2 yang aku mintak: Petronas, Zul&Co. (audit firm), Aftaaz, Mercedes-Benz, and yang satu tu aku dah lupa nama company dia.. haha..

so bila dah ada pilihan, ni lah masanya untuk kita dekat kan diri kepada tuhan..
Istikarah tu penting ye kawan2..
aku ingat aku nak proceed with aftaaz, sebab time tu aftaaz is more convenient place for me..
dekat dengan uia, dapat elak dari jammed, ada kawan..
tapi, jenis aku ni selalu percaya yang pilihan family adalah lebih tepat.
family ofkos la suruh proceed with petronas..
eventhough dapat petronas kuantan (MTBE Sdn Bhd), jauh dari kawan, tapi Allah lebih mengetahui hikmahnya.

ada orang tanya kalau apply big 4 ok tak?
sangat2 ok dik! thats better choice kalau nak proceed with big 4..
cuma aku ni kalau boleh nak company je.. company yang tak preasure dengan keje.. hehe
i means, company yang ada sikit enjoy2, pegi bercuti, majlis2, events and etc. so tak terasa sangat preasure.. tapi tak tahu la kan petronas ni macam mana..
tanya pengalaman senior2 dia cakap takde preasure sangat.
wallahua'lam ;)

hopefully, entry ni dapat membantu korang2 yaw!
apa2 pon tanam dalam diri kita, bila kita bantu dan mudahkan keje orang, Allah akan bantu dan mudahkan keje kita. hehe.. sangat puas hati bila 2 orang kawan aku pon dapat petronas, and 2 orang lagi dapat audit firm and beberapa orang dapat aftaaz.
Dont say thanks to me, but say thanks to Allah ;)



Selamat Hari Raya Aidil 'Adha, maaf zahir batin ;)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...